ladusvalas blogg

Back to civilian life

Publicerad 2015-06-06 21:59:49 i Allmänt,

Jag känner mig förfärligt awkward nu när jag är tillbaka i Sverige. Mina collegetröjor är sunkiga och håret är totalt risigt i jämförelse med alla skandinavfashionistas. Folk tittar underligt på mig när jag säger sorry för att jag nästan krockade i dem och när jag önskar killen i kassan en trevlig dag. Det är konstigt att förstå allt vad alla säger, och att kunna urskilja dialekter. Allting jag ser är så smått i jämförelse med i USA; människorna, folks ryggsäckar, läskflaskorna, potatisarna. På Gustavus är saker gröna, gula, röda, blå, bruna eller grå, här är alla färger nyanserade. 
 
Att bo på Gustavus är exakt som att vara i The Sims. Att vara i St. Peter är som att vara i Stars Hollow. Det är så idylliskt att det nästan inte kan vara på riktigt. Nu när jag är tillbaka i Sverige känns det som att komma ut i verkligheten, i synnerhet eftersom Gustavus för mig inte var en skola utan ett vårdhem. Jag har varit borta på behandling i två år och nu måste jag anpassa mig tillbaka till livet på utsidan. Samtidigt som jag är glad av att se folk med matkassar, folk som går och cyklar utan att jag vet vart de ska och löpsedlar som inte handlar om vad Tau Mu Tau gjorde förra onsdagen blir jag nervös och osäker. Det gör ont att se folk som tigger om pengar, men samtidigt ser jag dem hellre än tror att de inte finns.
 
Jag har inget jobb i sommar och är fattigare än en Astrid Lindgren-luffare. Alltså passar det bra att börja skriva på nästa manus som börjar ta form i mitt huvud. Hade också någon tanke på att komma igång med C-uppsatsen i svenska. Hade velat ha den klar asap.
 
Min smartphone är inte tillräckligt smart för att fungera i Sverige så just nu jobbar jag på att få en eller annan telefon att fungera. Jag har kvar min gamla svenska telefon men dessvärre inte laddaren så jag sprang ut på nätet och beställde en ny. Den borde vara här i veckan. Då gäller det bara att Telia fungerar också.
 
Kanske är mitt Gustavusäventyr över för den här gången. Tack ni som följt bloggen och välkomna att följa i fortsättningen också.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela