ladusvalas blogg

Min resa till Norge

Publicerad 2011-06-26 13:02:57 i Resor,

"Hej och välkomna till årets sommarkurs i Bergen, Europas regnigaste stad. Som ni redan vet kommer döden att vara framträdande de kommande veckorna. I litteraturdelen ska vi diskutera dödsmotivet i ett antal romaner och noveller, och vi ska också titta på framställningen av ragnarök i death metal-musik. I språkdelen kommer fokus att ligga på sociolingvistiska frågor och grammatik, men det kommer även att hållas en föreläsning om orddöd. Om ni vill ta bussen till skolan är det linje 31 eller om någon vill promenera tipsar jag om vägen genom kyrkogården. Man kan också gå vägen förbi Lepramuseet där vi förresten ska göra ett besök på onsdag. Det är jättekul att ha er här och hoppas ni ska trivas!"

Du har ikke vært i Bergen før du har vært på Ulriken!
Första soldagen tog jag chansen och linbanan upp 643 meter över havet. Där finns bland annat en norsk flagga, utsikt över staden och årgångsvindar på flaska. Och alla vandrare och glidflygare förstås, men om man går undan lite är det bara en själv, fjället och tystnaden.

Vi bodde som i en dröm: en lång och smal korridor med en massa dörrar på båda sidor. Lägg även märke till alla brandsläckare - Bergen är en stad som brunnit många gånger sedan den grundades år 1070.

Vägen till skolan: Nedförsbacke - buss - brant uppförsbacke
Vägen från skolan: Nedförsbacke - buss - ännu brantare nedförsbacke

Hur fotar man förresten en backe som svänger om man vill visa hur brant den är? Jag tyckte det var svårt.

En helg gjorde vi en längre exkursion med övernattning. Vi bodde på ett högfjällshotell och därifrån vandrade vi. Vi gick och gick och det var faktiskt min största prestation under hela resan, större än att läsa Morgon og kveld på nynorska eller hänga med i ett futuristiskt skådespel om det sociala arvet. Just det, jag fick för första gången användning för den röda rockabillynäsduken de gav mig på insparken i höstas. Tack vare den har jag undgått skavsår på hälen.

Det var inte särskilt varmt. Det låg till och med snö på några ställen. Men strax fick jag ta av mig mössa och jacka. Vantarna behöll jag för att inte få skavsår i händerna. När vi nästan gått klart sprack det upp - inte till poolväder men härlig kvällssol.

Dagen efter, måndag 13 juni, åkte vi med tåg ner genom Flåmsdalen. Där fick vi åka sightseeingbåt i Nærøyfjorden - branta fjällsidor med störtande vattenfall, tjocka måsar och nyfikna sälar. Någon trodde att den såg en bergsget men jag vet inte... Någon annan koncentrerade sig mer på Norsk for svensker. När båten lade till och vi skulle fortsätta med buss slog en orkester på kajen igång och spelade när vi traskade över landgången. Det kändes minst sagt lustigt.

I Voss möts himmel och jord.

... Tänk att få vara där.

Tack Sara för bilden.

Bygg inte hus på en sandig strand
Bygg inte hus på grus
Kanske verkar det okej men den dag du ångrar dig
får du bygga huset en gång till

Sista veckan kom jag på varför jag sjungit på just den varje dag när jag gått till bussen.

Denna susade oavbrutet dag som natt. Min skrivbordsstol knarrade vi minsta rörelse. Därför skötte jag mycket av pluggandet på studentcentret där det serverades raspeballer för 95 kr. "Det måste vara något speciellt", tänkte jag och bad om en portion. Det visade sig vara palt.

När jag åkte till Bergen tog jag tåget. Eller, rättare sagt bussen eftersom vagnen jag bokat plats i saknades på tåget. Bussen hamnade i bilkö och jag kunde inte ens vinka adjö till tåget från Oslo till Bergen. Därför blev min första Oslo by night-upplevelse sittande och liggande på en bänk i en vänthall. Lite jobbigt just då men det innebar att jag fick ta den berömda Bergenbanan i dagsljus istället, en resa som är en stor sevärdhet bara i sig själv. Det går direktflyg mellan Bergen och Stockholm, och på hemresan var det flera från kursen som skulle åka samtidigt så då bokade jag också en biljett. Inte lika roligt att flyga men smidigare om man har stor packning.

Vi har gått igenom en väldig massa under kursen och allt kunde naturligtvis inte tas upp på tentan. (Tentan bestod förresten av fyra frågor av vilka man fick välja två att besvara.) Men det viktigaste jag tar med mig från själva kursen är att den norska som vi i Sverige vanligtvis är bekanta med, är den norska som talas i Oslo - vilken bara är en av många dialekter. För svenskar - fast egentligen kan jag kanske bara tala för mig själv - är norska lite av ett skämt som vi tar till när vi vill vara roliga eller låta extra glada. I västra Norge och Bergen talas en helt annan dialekt, här är också nynorskan stark, som melodimässigt är lik svenska. Min bild av norska språket är alltså en annan än för en månad sedan. Nu är norska ett språk, minst lika dimensionellt och uttrycksfullt som svenska eller något annat, tacka för det!

Annars har jag haft jättetrevligt med alla aktiviteter och utflykter utanför klassrummet, tillsammans med alla roliga och smarta människor! Jag hoppas att andra haft lika bra nordkurs som jag :) Det gör inget att det regnat…